onsdag den 30. marts 2011

DIGTE, LYRIK, POESI

Torsdagens program:

Klasseundervisning:
- præsentation af vores blog om digte – samt gode links.
- klassesnak om opbygning af, form og rytme i digte, samt forskellige genrer
- fremvisning af en række digtsamlinger – og oplæsning af flere eksempler.
Parvis;
- snak om det umiddelbare indtryk af de forskellige digte - tal om digtenes form, rytmer osv. - brug bogen.
- skrive på blog - hjælpe hinanden med at lave blog. Tine hjælper, hvor der brug for det.
Individuelt arbejde:
- udvælg et eller to digte.
- gennemlæsning af digtene med rigtig rytme.
Parvis:
- oplæsning med korrekt rytme for hinanden. I giver hinanden konstruktiv respons.
- udvælge af et digt, som skal analyseres i næste uge.
Klassen:
- oplæsning af de digte, som I har øvet for hinanden to og to.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Læredigt:

    Det handlede om at lærene skal lytte til børnene og lade børnene folde sig ud og bruge deres fantasi. Lærene skal tænke på dengang DE var børn, deres tanker og hvordan de bedst kunne lide at lære.

    I læredigt er der en rytme og det rimer på de fleste af de sidste ord. Det er et lyrisk digt.

    Plastiksolen:

    Det handler om en by der er ved at ske noget dårligt med. Der er ikke styr på noget i byen. Folk i byen gør ikke noget ved det, men lader det bare ske.

    I plastiksolen er der ikke rigtig nogen rytme. Det er en prosa.



    Af Bente&Frederikke

    SvarSlet